17 března 2023

Oprava VKV PA u IC-706MKIIG

Kolegovi RIG hřál a na VKV nedával výkon. Už jsem se s tím setkal - proražený Gate - Drain u koncového tranzistoru Q231 typu SRF J7044. Ano, bylo to totéž, zkrat a tranzistorem tekl nějaký proud i bez předpětí i v RXu, proto ten RIG hřál. Problém je v tom, že se tento tranzistor přestal vyrábět a Icom přešel na jiný typ, který má jiné (větší) pouzdro. Nicméně na eBay jsem objevil prý originální tranzistor Motorola SRF J7044. Tak jsem to risknul a objednal. Po doručení jsem tranzistor osadil a ejhle, opět žádný výkon. Na Gate jen 0,75V a výš to nešlo. Pojal jsem podezření, tranzistor vyletoval a podezření se potvrdilo - v pouzdře byl bipolární tranzistor NPN!



Zřejmě to byl co se týče značení zdařilý fejk. Je pravda, že pouzdro bylo téměř totožné s originálním tranzistorem, ale Source vývody měly přece jenom trochu jiný tvar. No nic - o riziku jsem věděl. Po nějakých dohadovačkách s čínským prodejcem jsem na eBay oficiálně reklamoval a překvapivě jsem dostal zpět plnou cenu včetně nákladů na dopravu a dovozní DPH. Vzhledem k tomu, že refundace byla na halíř přesně ve výši toho, co jsem přes PayPal platil, tak se domnívám, že plnou částku mi vrátil eBay díky pojištění, nikoliv prodejce - ten nemá šanci zjistit, jakým kurzem byla částka přepočtena v okamžiku platby.

Druhý pokus jsem už chtěl udělat s tranzistorem RD70HVF1, což je náhrada používaná Icomem ve vyšších verzích tohoto RIGu. No trochu jsem se spálil podruhé: objednal jsem tranzistor ze Španělska, ale nevšiml jsem si, že je z Kanárských ostrovů - Santa Cruz de Tenerife. Je to sice v EU, ale není v EU celní unii, takže jsem jej musel komplet proclít. Ale dovozní DPH byla již v ceně zboží a České poště jsem poslal veškeré podklady, tak neměli důvod si účtovat poplatky. 

Tranzistor jsem tentokrát ještě před osazením a bez pájení vývodů změřil - tester ukazoval N-MOS FET s napětím hradla ca 2 V a kapacitou hradla asi 300 pF. OK, to by mohlo být.

Ale při výměně se mi nechtělo postupovat podle https://jvgavila.com/ic706.htm, tj. montovat desku PA ven, zvětšovat díru pro tranzistor, překládat kondenzátor a spoj k termistoru na rubu desky atd. Tak jsem zvolil zdánlivě drastickou metodu. Na frézce jsem tranzistoru ofrézoval chladič tak, aby vešel do původní díry. Ten původní vadný jsem použil jako kopyto.

      Povedlo se, tranzistor sedí v díře jak prdel na hrnec a díky zůženému chladiči jsem nešel ani trochu k tomu termistoru zespodu. Pouze jsem trošku modelářskou frézkou zabrousil v kulaté díře rožky pro čtverhrané keramické pouzdro.

Výsledek je myslím přijatelný: na 2m výkon asi 45W, na 70cm sice pouze ca 10W, ale alespoň to vysílá.
      Kolega si ještě posteskl, že prý mu protistanice říkají, že je na SSB ca 200Hz bokem. Je to v toleranci frekkvenční stability dle specifikace, nicméně jsem dostavil referenční oscilátor 60 MHz a musel jsem ještě doladit průběh PLL napětí, protože při studeném startu se projevila nestabilita PLL na 52 a 145 MHz, projevující se velmi nepříjemnou nestabilitou vysílaného signálu. Po dostavení PLL je i studený start OK.
 
      P.S. Na Aliexpresu jsem objevil tranzistor stejného značení SRF J7044, který měl na obrázku pravoúhlý tvar vývodů stejně jako originální N-MOS Motorola:
 
Risknul jsem to a objednal jen tak pro zajímavost. Došel, ale vývody měl lichoběžníkového tvaru a byl to opět NPN bipolární tranzistor. Na Aliexpresu jsem jej reklamoval, požadoval jsem plnou refundaci včetně dopravních nákladů a dovozní DPH a to bez vrácení zboží dodavateli. Poukazoval jsem přitom nejen na jiný typ tranzistoru, ale hlavně na odlišný tvar vývodů vůči fotce v nabídce dodavatele a s poznámkou, že jde asi o fejk. OK, schválili, peníze poslali zpět. Takže konec experimentů, původní Motorola N-MOS FET SRFJ 7044 není definitivně k dispozici nikde na světě... Kdo by chtěl, mám doma dva takto značené asi fejkové NPN pravděpodobně RF tranzistory neznámých parametrů :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat