04 května 2022

Rušení 70cm od 2m

V PD 2021 bylo pásmo 70cm zarušené šumem od pracoviště 2m. Antény blízko sebe, ve stejné výšce, na 2m ca 300W. Změřením jsem zjistil, že všechny dostupné TXy (FT-221R/muTek, FT-225RD/muTek, K3+TRV HA1YA, bez PA nebo s PA TE Systems 1452G) na 2m jsou v tom nevinně, potlačení 3. harmonické od 72 do 77dB, mez metody byla přitom 80dB. Použití LP filtru s útlumem 45dB na 70cm nemělo vliv. Třetí harmonická, spadající spíše na horní konec pásma (144,150 x 3 = 432,450, resp 144,300 x 3 = 432,900) je sice více nebo méně slyšet, ale jen jako jeden úzký signál bez spletrů nebo šumu kolem. Širokopásmový šum po celém pásmu je tvořen až v 70cm RIGu vlivem pronikání silného 2m signálu přes nedostatečnou out-off-band vstupní selektivitu a nedostatečnou odolnost RXu IC-475H (PIN přepínač, PIN atenuátor, antiparalelní ochranné diody, pouze jednoobvodový laděný obvod a šup se signálem na gate prvního tranzistoru). I udělal jsem pro cestu 70cm signálu High Pass filtr kombinovaný s Notch filtrem na 2m jsa inspirován VE2ZAZ:


 


Celý zázrak jsem zabudoval do malé krabičky od nějakého původního komerčního filtru s N konektoty, na jedné straně Male, na druhé Female, aby se to dalo zamontovat jako vsuvka kamkoliv do přívodního anténního koaxu. Pro High Pass filtr jsem použil keramické kapacitní trimry, protože jsem se s diskrétními součáskami nemohl dobře trefit. Pro odlaďovač 2m signálu pak dva skleněné trimry 5 pF zapojené paralelně, protože jsem neměl nic jiného po ruce. Cívky jsou z lakovaného drátu D 1 mm. Vše je nastavované pomocí levného čínského VNA. Jak před časem poznamenal jeden kolega "nechápu, jak jsem bez VNA mohl žít" a já s ním plně souhlasím - bez VNA by to byla práce zcela naslepo.

Měl jsem obavu, zda trimry vydrží průchozí výkon, ale i přes dlouhodobé trápení se nic neprorazilo a třecí kontakty trimrů nejiskří, výkon z FT-475H kolem 80W max. filtr zvládá bez problémů..

Útlum na 2m přes 48dB, průchozí útlum na 70cm ca 0,17dB a přizpůsobení na 70cm výborné - útlum odrazu ca 37dB

Pro jistotu jsem udělal do druhé krabičky i LP filtr pro 2m RIG:


Průchozí útlum na 2m pod 0,1dB, útlum odrazu 38dB a potlačení 70cm signálu ca 65dB. Výkon 300W z PA zvládá.

P.S. z 29.6.2022: Ještě mne napadlo zabudovat odlaďovač 2m signálu do LNA Icom AG-35, který používáme s IC-475H. Výhodou je, že ten LNA je napájen a ovládán po koaxu, má selektivitu na vstupu i výstupu (BP ca 430–450 MHz) a je dešti odolný. Ale když je vypnutý, jde signál bypassem bez selektivity. Tak jsem přímo na jeho anténní konektor dal odlaďovač pro 2m, ten je tedy funkční se zapnutým i vypnutým LNA. Potlačení 2m při zapnutém LNA (kombinace BP filtru a odlaďovače) přes 80dB (limit metody), s vypnutým LNA přes bypass ca 75dB. V PD budeme qrv z Radhoště, tak to odzkoušíme.

P.S. 2: po PD 2022: Pracoviště 2m a 70cm jsme postavili tak, aby 2m antény nesvítily při nasměrování na naše "výživné" směry na antény 70cm. To pomohlo natolik, že při paralelním směrování antén nybylo od 2m žádné rušení. Nicméně při natočení 2m antén na 70cm antény se rušení objevilo, proto jsme zařadili na anténní konektor IC-475H ten Band Passs Filter s odlaďovačem. Pomohl skvěle, rušení zmizlo, 75 W také vydržel, takže paráda.


Žádné komentáře:

Okomentovat