09 září 2024

VHF Contest 2024

V sobotu jsme jeli s bráchou OK2STK na kolektivku z Hlaváček, tak jsem vyjel jenom v neděli na Hážovické Díly 704 m asl. Chtěl jsem hlavně využít přítomnosti OL9W na Radhošti 10km přímé viditelnosti a porovnat odolnost IC-275H s/bez LNA VHF Design a FT-225RD s modifikacemi (muTek vstup, potlačení postranního šumu VCO, potlačení kliksů, řízení výkonu i v SSB a doplněný CW krystalový filtr). Jde o to, že oni mají jeden směr trvale natočený na JZ, tj. na Itálii a to jde přímo přes mne. 

Subjektivně jsou oba RIGy v takových podmínkách srovnatelné - při natočení přímo na Radhošť je silné rušení široké +/- 100 kHz, při natočení z boku nebo zezadu tak asi +/- 50 kHz. Zapínat LNA nemělo smysl. Prostě se potvrdilo, že v takových podmínkách obstojí jen maximálně odolný TRV s dobrým HF TRXem - např. naše sestava K3S+ME2T na OK2KRT na Hlaváčkách si s tím poradila tak, že už 10 - 20 kHz od sebe se dalo normálně pracovat. Ale já musel odmítat skedy od vzdálených stanic od ca 144,200 do 144,300 MHz a lákat takové stanice na jiný kmitočet. Ale to samozřejmě nebylo moc úspěšné, protože Big Guns jen velmi nerady opouští svůj vybojovaný kmitočet a za druhé, velmi těžko se hledal volný flek, kde by nebylo QRM ani na jedné straně. Takže jestli jsem před závodem udělal bez problémů IZ0FWE/6 z JN63GN na 781km s reporty oboustranně 55, tak v závodě se mi stejnou stanici pod značkou kolektivky IQ5NN už udělat nepodařilo.

Měl jsem 10el. Yagi na 3 m ručně točeném stožárku rukou vystrčenou ze dveří auta. Směry jsem řídil podle terénních orientačních bodů a samozřejmě na signál. Ale také se mi jednou stalo, že mi při pohledu vzhůru na anténu tak svítilo Slunce do očí, že jsem si popletl předek a zadek antény a místo na Itálii směroval chvíli přímo na Radhošť, ach jo...

Také jsem zjistil, že extra autobaterie 65 Ah už ztrácí kapacitu - dobije se sice až na 14 V, ale už nedrží jako kdysi, on odběr 20 A není stejný, jako pár Ampér pro mikrovlnné transvertory. Častěji jsem musel dobíjet motorem, asi to bude chtít centrálu.

Vydržel jsem jen do poledne, za necelé 3 hodiny 54 vydřených QSO, ca 12tis. bodů, ODX IQ4KD z JN54PF na 778 km.

73 Tonda


Žádné komentáře:

Okomentovat